ÇEVİREN: Hira Doğrul
KATEGORİ:
Etnomüzikoloji
Tarih
SAYFA SAYISI: 294
ÖLÇÜ: 15 x 21 cm.
BASKI: 1. Baskı ,2012-01-01 00:00:00
ISBN: 9786056257582
FİYAT: 28 TL
Aşk Cumhuriyeti’nde Zeki Müren, Orhan Gencebay, Sezen Aksu ve popüler müzik üzerinden Türkiye’nin 1950’lerden itibaren geçirdiği dönüşümü mercek altına alıyor.
Balkanlar, Ortadoğu ve özellikle Türkiye’deki popüler müzik ve kültür üzerine çalışmalarıyla tanınan Martin Stokes, son kitabı Aşk Cumhuriyeti’nde Zeki Müren, Orhan Gencebay, Sezen Aksu ve popüler müzik üzerinden Türkiye’nin 1950’lerden itibaren geçirdiği dönüşümü mercek altına alıyor. Bunu yaparken de kültür bilimlerinde görece yeni bir bakış açısını yansıtan, duygusallık ve kişiselliğin nasıl toplumsallaştırıldığına, iktidar ilişkileri ağına nasıl sokulduğuna odaklanan “kültürel mahrem” perspektifini temel alıyor. Türkiye’nin yakın tarihinde artık birer ikona dönüşmüş bu üç sanatçının müziklerinin Türkiye’de “aşk” kavramının gelişimine katkılarını inceliyor.
Müren, Gencebay ve Aksu Türkiye’de müzik dünyasında da gündelik yaşamda da derin, çoğalan bir etki yaratmalarına rağmen ne akademik ne entelektüel ortamın ilgisine mazhar olmuş üç önemli isim. Stokes kitabında, bir yandan bu üç ikonun müziklerini özellikle taşıdıkları duygusal boyut üzerinden anlamlandırmaya ve kamusal kişiliklerini çözümlemeye girişiyor, bir yandan da popüler kültürde yarattıkları derin etkiyi tarihsel, toplumsal bir çerçeveye oturtup Türkiye’de yaşanan liberalleşme, küreselleşme süreçlerini, iktidarın işleme biçimlerinde yaşanan dönüşümleri kurcalıyor. Yazar, bu üç ulusal ikonun resmi Türk kimliğinden daha samimi ve değişken bir Türklük kavramı çağrıştırdığını öne sürüyor. Anlatısını resmi kültür, kamusal kimlik, yurttaşlık bilinci, kozmopolitleşme, küreselleşme, köyden kente göç, İslami hareket, toplumsal cinsiyet, aşk, duygunun siyaseti gibi temalar üzerinden dokuyan Stokes, kuru bir akademik çalışmanın çok ötesine geçerek meselesinin izini sokaklarda, gazinolarda, odalara asılan posterlerde, belediye bültenlerinde, parklarda, bahçelerde, kaset kapaklarında, radyo programlarında sürüyor.
Uzun yıllar Chicago Üniversitesinde çalışan Prof. Dr. Martin Stokes, 2007’den bu yana Oxford Üniversitesi St. John’s College’da etnomüzikoloji dersleri veriyor.
Teşekkür
Türkçe Basıma Önsöz
Nota Yazımı Usulleri ile İlgili Notlar
Görseller
BİRİNCİ BÖLÜM
Giriş
Modern Türkiye
Türkiye’de Popüler Müzik
Aşk Cumhuriyeti
İKİNCİ BÖLÜM
Zeki Müren: Sanat Güneşi, İdeal Yurttaş
Kısa Bir Yaşam Öyküsü
“Menekşelendi Sular”
Sesin Faziletleri
Zeki Müren’in Cinselliği: Üç Yorum
Sonuç
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Orhan Gencebay’ın Müşfik Modernizmi
Kısa Bir Biyografi
“Her Şey Karanlık”
Gencebay ve Entelektüeller
Müşfik bir Modernizm
Sonuç
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ne Ağlarsın? Sezen Aksu’nun Diva Yurttaşlığı
Aksu’nun Kariyerinin Başlangıcı
Aksu ve Darbe: Firuze, Sen Ağlama ve Git
Doğudan Yükselen Işık: Tahammül
Doğudan Gelen Işık: “Mozaikistan” ya da “Ne Mozaiği Ulan?”
Doğudan Gelen Işık: Anadolu Kozmopolitliği
Popolemik
BEŞİNCİ BÖLÜM
“Aziz İstanbul”un Üç Yorumu
“Aziz İstanbul”: Yahya Kemal’in Şiiri
“Aziz İstanbul”: Münir Nurettin Selçuk’un Yorumu
“Aziz İstanbul”: Bülent Ersoy’un Alaturka 95’te yer alan yorumu
“Aziz İstanbul”: Timur Selçuk’un Babamın Şarkıları’ndaki Yorumu
Diyalog ve Dolaşım
Bir Görme Biçimi olarak Müzik: Çamlıca’dan Manzaralar
ALTINCI BÖLÜM
>Sonuç
Kaynakça
Arşiv Kaynakları
Seçilmiş Diskografi
Seçilmiş Filmografi
Söyleşiler
Dizin