Küratörlük

Koruma ve Kapatmanın Diyalektiği

YAZAR(LAR) :
Vesna Madžoski

ÇEVİREN: Mine Haydaroğlu

DİL: Türkçe

KATEGORİ: Sanat
SAYFA SAYISI: 150
ÖLÇÜ: 13,5 x 20 cm.
BASKI: 2. baskı, Ekim 2019
ISBN: 9786059389075
FİYAT: 22 TL

Küratörler, Roma İmparatorluğu devrinde, kendi işlerini idare edemeyecek durumdaki insanlara –reşit olmayanlara, akıl hastalarına, savurganlara– vekil tayin edilen devlet memurlarıydı. Görevleri onları dünyadan ve aslında daha çok kendilerinden korumaktı. Aradan geçen bin yılda küratörlük mesleğinin tanımı kökten bir değişime uğradı: Artık sanat sergisi yapan insanlara küratör diyoruz. Ama Vesna Madžoski’nin Küratörlük’te gösterdiği gibi, aslında bu kadim mesleğin özü hiç değişmedi. Küratörlük, tıpkı Roma devrinde olduğu gibi bugün de hâlâ bir “koruma” ve “kapatma” işi.

Madžoski, koruma ve kapatma arasındaki bu karmaşık ilişkinin izini üç vakada sürüyor. Almanya’nın Kassel şehrinde beş yılda bir düzenlenen çağdaş sanat sergisi documenta, her edisyonu dünyanın başka bir yerinde gerçekleştirilen Avrupa çağdaş sanat bienali Manifesta ve şaşırtıcı bir şekilde, bir film: James Cameron’ın görkemli üç boyutlu gösterisi Avatar. Madžoski üç vakada da “koruma” söylemlerinin ustaca gizlediği “kapatma” pratiklerini açığa çıkarıyor: şiddet, dışlama, sınırlama, bastırma, ayrımcılık, sansür, ötekileştirme.

Madžoski, Küratörlük’te sanat tarihi, felsefe ve antropolojinin yardımıyla Walter Benjamin’in ünlü iddiasının güçlü bir sağlamasını yapıyor ve her kültür ürününün aynı zamanda bir barbarlık belgesi olduğunu bir daha gösteriyor.

Vesna Madžoski, Amsterdam’da yaşayan bağımsız bir yazar ve araştırmacı.

İÇİNDEKİLER

Teşekkür 7
Giriş 11

I. KÜRATÖRÜN İCADI
1 İtfaiyeciler ve Sanat Üzerine 19
2 De Cvratoribvs / Küratörler: Antik Roma Döneminden Modern Zamanlara 25
3 Küratör – İşlev 30
4 Küratörlük – Yöntem 34

II. DOCUMENTA’YI KÜRATE ETMEK: MODERNİZM GÖSTERİSİ
1 Hafıza ve Gösteri 41
2 Rastlantısal İmgeler 43
3 Kaymayı Filme Çekmek: Jef Cornelis’in documenta Belgeselleri 47
documenta 4 47
documenta 5 49
4 Fotoğraflara Tekrar Bakalım: Punctum Nerede? 53
5 Gölgesi Olmayan Kadın 55
6 Kaymaya Tekrar Bakalım: documenta 5’te Nesil Değişimi 59
7 documenta 12: Modernizmin Fotoğraf Albümü 64

III MANIFESTA’YI KÜRATE ETMEK: SİLME GÖSTERİSİ
1 Hiç Gerçekleşmeyen Avrupa Çağdaş Sanat Bienali 71
2 Manifesta Arşivinde İşlenen Suçlar 72
3 Silinen Özneler 74
4 Vazgeçilen Nesneler 79
5 Revize Edilen Manifesta Demokrasisi 84
6 Avrupa’nın Olumsuzlama Mantığı 88

IV ÖTEKİLİĞİ KÜRATE ETMEK: AVATAR ANTROPOLOJİSİ
1 Navy’den Na’vi’ye 97
2 Öteki Beden(de) 100
3 Mavi Ekrandan Mavi Deriye ve Tersi 105
4 Baştan Çıkarıcı Kedi İnsanlar 107
5 Kafeste Antropoloji 111

Sonsöz: Kelebekleri Serbest Bırakmak 115
Notlar 121
Kaynakça 131
Filmografi 147
Dizin 149

BENZER KİTAPLAR

Reklamların, televizyonun ve sosyal medyanın ürettiği, ardı arkası kesilmeyen bir enformasyon ve görüntü akışının içinde yolumuzu bulmaya çalışıyoruz. Her birimiz, […]

YAZAR(LAR) Nato Thompson, 18TL

İktidarı Görmek
21. Yüzyılda Sanat ve Aktivizm

YAZAR(LAR) Nato Thompson,

Uzman bir tasarımcının kendine has düşünme biçimi ve yıllar içinde edindiği deneyim, bugünün toplumunda karşımıza çıkan karmaşık sorunlara ışık tutabilir […]

YAZAR(LAR) Kees Dorst, 22TL

Yenilikçi Çerçeve
Tasarımın Getirdiği Yeni Düşünce Biçimleri

YAZAR(LAR) Kees Dorst,

Claire Bishop, Yapay Cehennemler’de katılımcı sanatın soyağacını çıkarıyor. İtalyan Fütürizmi’nden Rus Konstrüktivizmi’ne, Dada’dan Sitüasyonizm’e uzanan bir tarihsel güzergâh boyunca çağdaş […]

YAZAR(LAR) Claire Bishop, 40TL

Yapay Cehennemler
Katılımcı Sanat ve İzleyici Politikası

YAZAR(LAR) Claire Bishop,

SEPET
0