ÇEVİREN: Barış Özkul
KATEGORİ:
Edebiyat Eleştirisi
SAYFA SAYISI: 237
ÖLÇÜ: 15 x 21 cm.
BASKI: 1. Baskı ,2013-05-01 00:00:00
ISBN: 9786055250096
FİYAT: 26 TL
Ayşe Çelikkol Serbest Ticaret Romansları’nda İngiltere’nin on dokuzuncu yüzyılda kurduğu küresel iktisadi hegemonyanın ardındaki itici güç olan serbest ticaretin Britanya edebiyatına nasıl yansıdığı sorusuna cevap arıyor.
Britanya halkının ülkesine ve günlük hayatına dair kaygıları, on dokuzuncu yüzyılda genişleyen serbest ticaret ağları eşliğinde biçim ve mahiyet değiştirmiştir. Küresel mekân ve zaman algısının hâkim bir olgu haline gelmesiyle birlikte mutat aralıklarla ihlal edilen ulusal sınırlar, Britanyalı edebiyatçıların imgeleminde bir yandan mitik bir bereket çağrışımı yaparak önceki yüzyılların başat edebiyat türlerinden romansa özgü unsurları tekrar gündeme getirmiş, öbür yandan sınır tanımaz serbest ticaretin yarattığı korkuları imleyen çokeşlilik, kaçakçılık gibi temaları ön plana çıkarmıştır.
Ayşe Çelikkol Serbest Ticaret Romansları’nda İngiltere’nin on dokuzuncu yüzyılda kurduğu küresel iktisadi hegemonyanın ardındaki itici güç olan serbest ticaretin Britanya edebiyatına nasıl yansıdığı sorusuna cevap arıyor. Gerek Walter Scott, Charles Dickens, Charlotte Brontë gibi kanona dahil yazarların, gerekse Ebenezer Elliott ve Kaptan Marryat gibi kanon dışı yazarların yapıtlarında yer alan serbest ticaret temsillerine odaklanan yazar, serbest ticareti destekleyen veya kıyasıya eleştiren farklı söylemlerin yalnızca ekonomi politik metinleri tarafından değil aynı zamanda on dokuzuncu yüzyıl Britanya toplumunun imgelemine ışık tutan ve katkıda bulunan edebiyat metinleri tarafından da üretildiğini ortaya koyuyor. Çelikkol, edebiyat ve kültür tarihinde mutlak kopuşlar saptayan yaklaşımların aksine türlerin iç içe geçtiği, geçmişte geleceğin izlerini bulduğumuz bir edebiyat tarihi okuması öneriyor. Bizleri, edebiyat ile toplum arasında dolaysız ve indirgemeci bir nedensellik kurmaktansa edebi söylemin hâkim ekonomi politik söylemle örtüştüğü, bu söylemin kendi paradigması ve dili aracılığıyla, alttan alta eleştirel bir perspektifle yeniden üretildiği yapıtlar üzerinde düşünmeye davet ediyor.
Ayşe Çelikkol, on dokuzuncu yüzyıl İngiliz edebiyat ve kültür tarihi üzerine yaptığı doktorasını ABD'de Rice Üniversitesinde tamamlamıştır. Daha sonra ABD'de öğretim görevlisi olarak çalışan Çelikkol, halen Bilkent Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümünde, İngiliz ve Amerikan edebiyatları üzerine liberalizm, kozmopolitanizm ve küresel kapitalizm kültürü temalı dersler vermektedir.
Teşekkür
BİRİNCİ BÖLÜM: GİRİŞ
Küresel Kapitalizmi Romans Tarzında Anlatmak
İKİNCİ BÖLÜM
Walter Scott'ın Sadaktsiz Kaçakçıları
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kaptan Marryat'ın Denizci Romanlarında Yoldan Çıkan Tüccarlar ve Anlatıcılar
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Harriet Martineau ve Mübadelenin Bereketliliği
BEŞİNCİ BÖLÜM
Viktorya Çağı Başında Yazılan Oyunlarda Çokeşlilik ve Ticaret
ALTINCI BÖLÜM
Müştereklik, Evlilik ve Charlotte Brontë'nin Serbest Ticaret Erbabı
YEDİNCİ BÖLÜM
Charles Dickens'ın Little Dorrit'inde Mekânın Sıkışması
SONSÖZ
Kapitalist Genişleme Döngüleri
Notlar
Dizin
Edebi ile akademik alanların gelgitli bir ilişkisi olduğu söylenir. Yazarlar ve akademisyenler birbirlerinin antitezi olarak düşünülür. Peki, bu iki dünya […]
Charles Coustille, 80 TLAntitezler
Mallarmé, Péguy, Paulhan, Céline, Barthes
Bir edebiyatı neler oluşturur? Ulusal edebiyat nedir? Farklı ülkelerin, toplulukların edebiyatları birbiriyle nasıl etkileşime girer? Dünya edebiyatına yönelik okumalar daha […]
Alexander Beecroft, 90 TLDünya Edebiyatının Ekolojisi
İlkçağlardan Günümüze
Bu kitap, dünya edebiyatında tam anlamıyla ayrıksı bir yere sahip olan, edebiyatı dilin dille gerçekleştirdiği bir deney(im) olarak kurgulayan Raymond […]
Michel Foucault, 80 TLÖlüm ve Labirent